Animals... love it! - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Roxanne Wiegmans - WaarBenJij.nu Animals... love it! - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Roxanne Wiegmans - WaarBenJij.nu

Animals... love it!

Blijf op de hoogte en volg Roxanne

23 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Addo

Hallo allemaal,

Hoe gaat het met jullie!? Hier gaat het nog steeds goed. Na een heerlijk weekendje surfen en chillen mochten we de lesbanken weer in. Maandag weer een lecture gehad, dit keer over Game Ranch Management (ofte wel; hoe je een safaripark e.d. kan runnen).
Na het eten hebben we onze 2e wilde slang gespot, de eerste was een giftige groene, maar deze keer was het een wat minder dodelijke slang die door onze gang kroop, namelijk een night adder. Als deze je bijt heb je der zeker wel een tijdje last van maar hij is in principe niet dodelijk. Dus heeft Jaque dit lieve beestje naar buiten gebracht.

Dinsdag hebben we weer PBL gehad en daarna een lecture over Biomes gehad. Erg interessant, zuid Afrika heeft op dit moment 8 Biomes. A biome is a broad ecological unit representing major life zones of large natural areas. Ofte wel, een vegetatie soort zoals; Savanna, Grassland, Fynbos, Succulent Karoo, Forest, Desert, Thicket en Nama Karoo. En in elke biome leven weer bepaalde diersoorten die bij die vegetatie passen; bomen, gras, modder, droogte gebied, nat gebied e.d.

Woensdag hadden we een practicum dag, we zijn naar de Daniell Cheetah Breeding farm geweest en naar de Raptors & Riptile center in Addo national park.
Daniell Cheetah Breeding farm was ontzettend leuk, natuurlijk mochten we cheetah aaien en ermee op de foto, maar het was ook ontzettend leerzaam. Om ervoor te zorgen dat deze dieren (lees; katachtige) niet uitsterven worden ze hier op de farm gekoppeld aan een vriendje/vriendinnetje.
De breeding moet wel puur zijn, er mag niet gemixed worden tussen de verschillende species en er mag ook zeker geen incest plaats vinden. Zodra de moeder jongen heeft gehad en ze niet meer afhankelijk zijn van haar worden de jongen bij haar weg gehaald en klaar gemaakt om in het wild te gaan leven. Ondanks dat het een Cheetha Breeding farm is hebben ze ondertussen ook ander katachtige mogen opnemen in hun projecten. Zo verzorgen ze ook Caracal katten, ontzettend mooie katachtige met puntige oren en een plukje haar er nog boven op en weegt nog geen 15kg. Ze eten lizzards, vogels, muizen en zijn gek op rauwe eieren! En dan hebben ze nog zo’n schatje the Black Footed Cat. Dit lieverdje weeg gemiddeld zo’n 1,5kg wanneer het fully grown is! Hij lijkt veel op de “huis” kat maar heeft een andere kleur en is wat smaller. Dit beestje eet voornamelijk muizen en vogels.

Na dit avontuur gingen we verder naar de volgende, het bezoeken van de reptielen! Maar eerst even een lunch bij het restaurantje daar om de hoek.

Ook hier weer ontzettend veel gezien en informatie gekregen. We begonnen met de grootste Raptor, Cape Griffen Vulture, met een wingspan van 3 tot 3,5meter wijdt en er bestaan nog maar 5000 van deze vogels, boeren dachten namelijk vroeger dat deze “vieze” beesten hun vee op at en voor problemen zorgde, dus vergiftigde ze, ze maar, later kwamen ze erachter dat deze beesten eigenlijk heel goed zijn voor de boerderij en dat ze alle knaagdieren (voornamelijk Dassie’s) opeten en die zijn ook een probleem voor boerderijen want de Dassie’s eten het gras op wat bestemd is voor het vee. (8 dassie’s eten net zo veel gras als 1 schaap) De vulture is de sneltste in de lucht en vliegt wel eens op 38.000 feet, is dan ook wel eens in aanraking geweest met een vliegtuig!

Natuurlijk hebben we nog veel meer dieren gezien maar ik zal er even wat over slaan. De crocodile! Ook een ontzettend mooi dier en degene die wij zagen was net zijn tand aan het wisselen, krokodillen kunnen oneindig hun tanden wisselen en doen dit dan ook elke maand! En nog een leuk weetje; krokodillen hebben een wat puntigere mond/neus/snuit dan alligators en als ze hun mond dicht hebben zie je nog steeds de tanden, bij alligators is dit niet het geval als die de mond dicht hebben zie je geen enkele tand!

Daarna kwamen we uit bij de slangen, eerst the black mamba, die heet zo omdat de binnenkant van de mond… jaja.. zwart is! Verder hebben we nog ontzettend grote wurgslangen gezien en een aantal Cobra’s, ratelslangen, de meest giftige slangen en natuurlijk ook de “minder” gevaarlijke slangen die we natuurlijk even vast mochten houden. Nou ben ik van die even de naam kwijt, geloof een Python. Maar het was een grote en een wat kleinere slang, en als laatste heb ik nog twee carpet pythons mogen vast houden.

Donderdags hadden we weer een dagje met lectures en gingen we s’avonds de verjaardag van Sylvia vieren en hoe kan dat beter dan met onze eigen poolparty, braai, kampvuur en daarna natuurlijk even naar Louis pub. Wat een fantastische avond met een nachtelijke plons in het zwembad!

Vrijdag zat bijna iedereen hungover weer in het klaslokaal voor ons Debat! Tot verbazing van vele en onze docent ging dit best nog goed! Verder de hele dag niks bijzonders gedaan, beetje lui geweest en in de zon gelegen, geslapen en ook nog even geleerd.

En vandaag zijn we een dagje in Port Alfred, we hebben even wat internet nodig voor onze opdrachten en dat hebben we niet bij Madolos. Heerlijk even facebook’en, whatasppen, mailen enz.

We zijn alweer bijna op de helft, maandag begint week 4 alweer. Time fly’s!

• 23 Februari 2013 - 11:13

Elwin:

Heeey Roxanne!

Klinkt allemaal echt super leuk :).
    Allemaal awesome dingen.
    De uitgebreide vragen is makkelijker
    als ik je face to face zie :).
    Dat komt helemaal goed.
    En dat dat tijd snel gaat zegt
    alleen maar dat je het onwijs naar
    je zin heb :D.

Kijk weer uit naar de volgende verslagen.
    Geniet er nog maar lekker van!

Knuff Elwin